فرا رسیدن میلاد فرخنده و مسعود حضرت علی اکبر (ع) و روز ملی جوان تبریک و تهنیت باد.(درج خبر:1396/02/18)


جوانی، آغاز شکفتن است. جوانی، میلاد دوباره انسان است. انسان در جوانی، بار تکلیف الهی را به تازگی بر دوش گرفته است. خداوند، بسیاری از نعمت هایش را در جوانی به انسان ارزانی می‌دارد.

حضرت علی اکبر(ع) فرزند بزرگ امام حسین (ع) در مدینه متولد شد. مادر بزرگوار ایشان لیلا دختر ابى مره می باشد. وی زمانى چند در خانه امام حسین علیه السلام به سر برد و روزگارى در زیر سایه حسین (ع) بزیست. لیلا براى امام حسین (ع) پسرى آورد، رشید، دلیر، زیبا، شبیه ترین کس به رسول خدا صلى الله علیه و آله رویش روى رسول ، خویش خوی رسول ، گفت و گویش گفت و گوى رسول خدا صلى الله علیه و آله؛ هر کسى که آرزوى دیدار رسول خدا را داشت بر چهره پسر لیلا مى نگریست تا آنجا که پدر بزرگوارش می فرماید :" هرگاه مشتاق دیدار پیامبر مى شدیم به چهره او مى نگریستیم "؛ به همین جهت روز عاشورا وقتى اذن میدان طلبید و عازم جبهه پیکار شد،امام حسین(ع) چهره به آسمان گرفت و گفت: " اللهم اشهد على هؤلاء القوم فقد برز الیهم غلام اشبه الناس برسولک محمد خلقا و خلقا و منطقا و کنا اذا اشتقنا الى رؤیة نبیک نظرنا الیه..."

 

سخنان مقام معظم رهبری (دامت برکاته) در خصوص جوانان

1- امروز ، (شما جوانان) عناصر مؤثرید ؛ ولى فردا ستونهاى انقلاب هستید. توجه کنید انقلاب را با ریشه‏ ها و مبانى فکرى و منطقیش ،بدرستى بشناسید.

2- جوان ، آن هم داراى علم و معرفت ، آن هم در صراط تحصیل دانش براى اداره‏ى کشور در آینده داراى ارزش است.

3- جوان مظهر امید است.
4
- جوان و نوجوان ، چشمه‏ ى جوشان نیرو و استعداد است.
5
- حقیقتاً جوانان موتور یک جامعه هستند.
6
- محبوبترین انسانهاى جامعه در نزد پروردگار ، جوانهاى پارسا و پرهیزگار و مؤمن هستند.

7- مهمترین مظهر قدردانى از جوانى همین است که از این صفا و نورانیتو از این ناآلودگى و پیراستگىِ طبیعىِ انسان جوان استفاده کنید و خود را در زمینه‏ هاى تزکیه و اخلاق پیش ببرید ؛ این ان‏شاءاللَّه ذخیره‏ ى همه‏ ىزندگى شما خواهد شد.


8
- مهمترین مظهر قدردانى از جوانى همین است که ... خود را در زمینه‏هاى تزکیه و اخلاق پیش ببرید ؛ این ان‏شاءاللَّه ذخیره‏ ى همه‏ ى زندگى

شما خواهد شد.
9-
هرجا جوانهاى ما خواستند و همت گماشتند ، به هدف رسیدند و رسیدیم.

10- جوانى یک پدیده درخشان و یک فصل بی بدیل و بی نظیر از زندگى هر انسانى است.

11- درخشش امیرالمؤمنین على علیه‏السلام در دوران جوانى همان الگوى ماندگار است که همه جوانان می توانند آن را سرمشق خودشان قرار بدهند.

12- جوان آسان‏پذیر و زودپذیر است ، چون دل او نورانى است.

13- جوان شبهه ‏پذیر است ؛ لیکن به همان اندازه که شبهه را می توان در او آسان القا کرد ، پاسخ شبهه را هم به آسانى می شود در او القا کرد.

14- اگر در یک جمله کوتاه از من بپرسند که شما از جوان چه می خواهید به او خواهم گفت: تحصیل ، تهذیب و ورزش ، من فکر می کنم که جوانان باید این سه خصوصیت را دنبال کنند.

15- من به جوان‏هاى امروز به خصوص نوجوان‏ها مؤکداً توصیه می کنم کتاب‏هایى راکه شرح و گزارش گوشه‏ هایى از جنگ هشت ساله است قدر بدانند و آنها را بخوانند.

16- از جمله نقاط کلیدى که باید مورد توجه جوانان باشد و از آنها پاسدارى کنند ، عبارتند از: حفظ قانون اساسى و خط امام ، حفظ شعارهاى اساسى مثل استقلال ، آزادى ، جمهورى اسلامى...

17- جوانان نباید در برابر فریب رسانه‏ ها در واژگونه جلوه دادن حقایق تسلیم شوند

18- جوان نباید عدالت‏خواهى را از یاد ببرد.

19- جوان باید مبارزه با فقر و ایجاد رفاه عمومى را جزو مطالبات خود بداند.

20- بصیرت جوان یعنى اینکه او بداند با چه وسیله و انگیزه‏هایى دنبال این هدف است ، بداند کجا می رود و چه کار می‏کند.

امور فرهنگی دانشگاه پیام نور

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر